Flystyrtet tiltrak sig opmærksomhed

I løbet af eftermiddagen den 3. april dukkede tyskerne op på Frederikssund Sygehus, og lavede straks et farligt postyr, da det gik op for dem, at den ene flyver var forsvundet. Der blev sat vagt ved alle døre, da modstandsfolkene i hvert fald ikke skulle have lov til at gentage forsøget med den samme succes. Ifølge journalerne fjernede tyskerne ca. kl. 17.30 Harold Farmer under protest fra sygehuset. Hvornår de fjernede Laing, står ikke anført, men øjenvidner mener at have set begge de sårede flyvere blive kørt bort på en åben lastbil. Hvad der blev deres senere skæbne, vides ikke .
 
På selve nedstyrtningsstedet var Alfred Olsen ude at lede efter den dræbte flyver, ligeså snart solen var stået op; men det eneste han fandt, var nogle våben, som han skyndte sig hjem og gemte. Ved ca 9-tiden kom tyskerne kørende i et par lastbiler. Der var tale om en officer, 7-8 ældre menige, russerdrenge i alderen 15-17 år og en tolk, som før krigen havde været ansat i Kastrup Lufthavn. Tolken fortalte Olsen, at de ville blive der i cirka en uge, og at de behøvede husly, hvilket de fik i huset ved siden af. Yderligere fik han at vide, at de meget gerne ville ’leje’ hans båd i den tid, de var der, da de ingen båd havde fået med, og da Olsen ikke turde andet, gav han dem lov.
 
Olsen og den tyske officer sejlede senere ud for at se nærmere på vraget. Da de sejlede rundt om det, fandt de liget af McBeath. Han lå i vandet ca. fem meter foran flyets næse med det ene ben revet næsten af oppe ved hoften, og ansigtet smadret til ukendelighed. Olsen og officeren bjærgede liget i land og lagde det på strandbredden med en presenning over. I umiddelbar nærhed af liget fandt de den lille gule gummibåd. Man kunne tydelig se, at den var brugt til at transportere de sårede flyvere i land, da den var oversmurt med blod.
 
Tyskerne gik i gang med at fjerne alle containerne og de våben, som var faldet ud af nogle af de smadrede containeres. Alle instrumenter blev fjernet, motoren pillet ud af skroget og bragt i land, olien og benzinen blev pumpet ud af tankene og agtertårnet blev ligeledes fjernet. Alt dette blev transporteret i land i Olsens lille båd for derefter at blive kørt til Værløse. Sluttelig sprængte tyskerne den 11. april de resterende vragdele af flyet i luften med en 4-5 store sprængninger . Alt dette arbejde blev gjort med ekstraordinær tysk pertentlighed, da de tyskere som var beskæftiget med det, følte sig sikre, så længe de gik der.
 
Ved 10-tiden den 3. april begyndte folk fra Frederikssund at komme ud til nedstyrtningsstedet. Tyskerne lod dem gå rundt, så længe de ikke generede deres arbejde. Det varede dog ikke længe, før folk fandt frem til presenningen og begyndte at rode ved liget. Da tyskerne opdagede det, jagede de folk væk og foretog en omfattende afspærring af området. I løbet af dagen fjernede tyskerne liget af den dræbte bombekaster og fortalte Alfred Olsen, at de ville sende en melding til England om fundet af den dræbte.
 
Mange folk tog opstilling uden for det afspærrede område, og Alfred Olsen blev tit spurgt om han kendte noget til besætningens skæbne. Han fortalte kun, at en var dræbt, og tre var kørt på sygehuset; men da der kom et par ungemænd, som Olsen vidste var gode nok, og at de arbejdede på den rigtige side, kunne han pludselig huske, at de to flyvere var gået op ad Sigerslevvestervejen. Hvor de var nu, vidste han ikke. De unge mænd takkede og cyklede op ad vejen. Et par timer efter kom de tilbage, og fortalte at de havde fundet et par trætte ’venner’ oppe i Gørløse Grusgrav. Hvilke gruppe de unge mænd tilhørte vides ikke.

FORSÆTTES...
 
Natten til den 3. april 1945 styrtede et engelsk fly ned tæt ved Frederikssund. Det forulykkede 100 meter fra land ved Græse Strandvej, et område kaldet 'Reden'..
Flyet var forholdsvist nådigt sluppet og lå på lavt vand. Et besætningsmedlem mistede livet ved styrtet. 
Udarbejdet af Kirsten Løffler Reich - loefflerreich@gmail.com - COPYRIGHT
Lav din egen hjemmeside med mono.net